Skicka blommor med leverans samma dag -  Stort utbud

Att skicka blombud är en billig och populär metod att visa uppskattning till nära och kära. Kanske vill du skicka rosor till din kärlek i Stockholm, en födelsedagsbukett till mormor i Umeå, en krukväxt som inflyttningspresent till brorsan i Lund, ett snittarrangemang till nya kollegan. Oavsett tillfälle och plats kan du vara säker på att Flowerhouse alltid strävar efter att förmedla din beställning till en duktig och omsorgsfull florist i mottagarens närområde. Vårt mål är att både mottagaren och du som beställare ska känna er nöjda med blombudet.
Du är alltid är välkommen att kontakta vår kundtjänst vid frågor: info@flowerhouse.se


Allmänna villkor

Stopptider: Beställningar måste komma senast kl 13.00 för att kunna utföras samma dag. Lördagar måste vi ha in ordern innan kl 11.00. Lokala avvikelser om leveranstider kan finnas på vissa orter och en del butiker har tidigare stopptider än dessa. Vardagar kan leverans ofta ordnas även efter stopptiden mot expresstillägg.

Budavgifter: Fraktkostnaden för att skicka blommor ligger på 99kr och uppåt. Fraktkostnaden kan komma att justeras automatiskt när du skriver in en ort/ett postnummer som ligger långt bort från närmaste blomsterbutik. Uppdateringar sker kontinuerligt allt eftersom butikerna informerar oss om detta.

Lokala avvikelser gällande leveransmöjligheter, stopptider och budavgifter

Du får ett mejl snarast möjligt efter lagd beställning om vi behöver informera dig om aktuella avvikelser som ännu inte finns i kassan. Det kan t.ex innebära avvikande stopptider, förhöjda budavgifter pga bränslepriser och/eller avstånd, att butiken har tillfälligt stängt just det datumet, eller att butiken endast erbjuder avhämtning i butik. Du får självklart alltid valmöjligheten att avbryta din order som då återbetalas snarast.

Lokala avvikelser gällande utbud/sortiment

Vi samarbetar med butiker i hela landet och även om våra artiklar innehåller blommor och produkter som är vanligt förekommande så kan sortimentet variera beroende på individuella butikers dagsutbud. Vi ber er att ha överseende och förståelse för detta. Floristerna gör sitt yttersta för att skapa likvärdiga produkter i färg och form samt väljer tillval i samma kategori och prisklass.

Beställning: Uppgifter och info

Verifiera alltid uppgifterna i din orderbekräftelse och kontakta kundtjänst snarast möjligt genom att svara på mejlet med din orderbekräftelse om något behöver ändras eller läggas till. Beställaren ansvarar för att alla uppgifter är korrekta i beställningen. Ersättning utgår ej för eventuell felleverans eller leveransförsening som orsakats av felaktig eller ofullständig information i ordern.

Om du har valt Ring först i kassan så kontaktas mottagaren innan leveransen bokas. Om mottagaren inte svarar i tid för att hinna med dagens budrunda så sker leverans på nästa möjliga leveransdatum efter att kontakt har etablerats. Floristen kan komma överens med mottagaren att det går bra att hänga blommorna på dörren. Mottagarens godkännande gäller i detta sammanhang.

Om du har valt Får hängas på dörren så ringer butiken vanligtvis inte innan leverans utan levererar direkt till angiven adress. Om ingen öppnar vid leveranstillfället så ställs blommorna vid dörren. Om budet inte kommer in i ett lägenhetshus och ingen portkod har angivits i ordern eller om angivet namn inte hittas på dörren så tas blommorna tillbaka till butiken. Budavgiften är då förbrukad och man kan antingen hämta blommorna i butiken eller betala för en ny budavgift.

OBS: Butiken har rätt att ringa mottagaren även om du valt Får hängas på dörren. Det kan till exempel vara pga. misstanke om portkod, att vädret inte tillåter att blomman står ute, eller för att den lokala butiken har som policy att alltid ringa först.

Generell stopptid för leverans samma dag som inkommen beställning: vardagar 13:00, lördagar 11:00. Lokala avvikelser finns och dessa aviseras direkt i kassan som ett separat leveranssätt. Om stopptiden har passerat men du ändå vill få garanterad leverans samma dag kan du välja expresstillägget i kassan. Det betyder att just den beställningen leveras med eget bud. Om orten har en lokal avvikelse kan du mejla kundtjänst så undersöker vi möjligheterna till express.

Beställningar som kommer in efter dagens stopptid försöker vi att leverera samma dag men de kan komma att levereras vid nästa möjliga leveranstillfälle utan ytterligare avisering till dig som beställare. Observera att inga leveranser sker på söndagar och andra röda dagar och leveransen utförs då vid nästa möjliga tillfälle eftre helgen, beroende på inkommande datum för beställningen. Ibland sker även överenskommelse mellan mottagare och butik att mottagaren får hämta blommorna i butiken och detta sker oftast om mottagaren inte har möjlighet att vara hemma vid leverans. Detta är en överenskommelse mellan mottagaren och butiken som vi ej kan styra över.

Korttext: Mottagaren kommer endast att se vad som står på kortet så kom ihåg att inkludera avsändare om det inte ska skickas anonymt. Flowerhouse och/eller utförande butik har rätt att neka en korttext som kan uppfattas som grov, stötande eller obehaglig.

Artikelpriserna inkluderar arbetskostnad samt ett enkelt kort.

Fraktpriserna inkluderar i vissa fall en förmedlingsavgift.

Leverans till företagsadresser

Vid leverans till företag måste vi ha din beställning före kl. 12:00 för att kunna leverera under kontorstider (9-17) samma dag (gäller endast vardagar). Dessa bud lämnas oftast till receptionen som i sin tur lämnar det vidare på arbetsplatsen. Om en leverans önskas komma fram tidigare än de normala kontorstiderna så behöver vi ha in din order senast kl 16 dagen före leverans. Det är inte alla butiker som erbjuder förmiddagsleveranser och lokala avvikelser kan ske om det är en ort som ligger långt bort från närmsta blomsterbutik.

Om rutan “får hängas dörr” är ifylld, så gäller inte detta för företagsadresser.

Oftast ringer vi inte upp mottagaren på företagsadresser, utan företagsleveranser skickas ut under kontorstider 9-17.

Leveransvillkor begravningsblommor

Leverans till begravningar sker direkt till kyrkan och levereras i god tid (minst en timma) innan begravningen.
Beställningen behöver inkomma 3 vardagar innan begravningsdatumet och gärna med längre framförhållning om lokal butik ska hinna beställa in specifika blommor och/eller att blommor som t.ex. lilja ska hinna slå ut i tid.
Begravningsband kan behöva 3-4 dagars varsel för att hinna textas.
Beställningar som kommer in med kortare varsel än 48 timmar (under vardagar) försöker vi leverera men lämnar inga garantier för att detta kan ske. Om beställningen kan utföras trots kort varsel så hanteras den som en floristens fria val med de blommor butiken har inne. Färg och form kan ej garanteras i dessa fall, utan endast värdet. Om leveransen inte kan utföras alls så kommer kundtjänst att meddela detta via mejl samt återbetala kostnaden till beställaren.
För begravningsbeställningar så kan det vara svårt att avbryta en beställning om banden redan är textade, då det brukar göras flera dagar i förväg.
Om beställningen inte motsvarar förväntningarna så behöver vi ha en bild på produkten för att vi ska kunna hantera ärendet vidare med utförande florist.
Vissa begravningsbinderier är säsongsbetonade och information om detta finns i produktbeskrivningen. Liknande blommor ersätts i sådana fall om blommorna inte är säsong.
Produktbilden visar storlek standard om inget annat anges i artikelbeskrivningen.
Vi leverar endast begravningsblommor inom Sverige.

Lokala avvikelser om produkten

Sortimentet på både blommor, krukor, nallar och choklad kan skilja sig runt om i landet och vissa butiker har ett stort urval och mindre butiker har inte samma möjligheter då vi jobbar med färskvaror, och då alla produkter skapas för hand och förmedlas över hela landet kan avvikelser förekomma, men vi försöker alltid följa färg och form. En viss blomma kan bytas ut eller att krukan kan skilja sig från bilden på webbsidan.

På hemsidan presenteras våra produkter med foton. Bilden motsvarar storlek Elegant om inget annat anges i artikelbeskrivningen. När vi har skapat produkterna har vi använt oss av blommor som är mer utslagna och längre gångna än färska och nya. Bilderna visar hur produkten kommer att se ut under största delen av tiden som mottagaren har blommorna hemma. Detta kan innebära att när en produkt levereras till mottagaren, kan blommorna vara mer knoppiga än vad bilden visar.

I våra färdiga produkter och arrangemang har vi försökt välja blommor och tillval som oftast finns inne. Utbudet kan dock variera från dag till dag. Om så är fallet ersätts produkten med likvärdig vara i liknande färg. I dessa fall gör butiken sitt yttersta för att motsvara den beställda buketten. Väljer du choklad eller nalle som inte ligger under tillvalssortimenet byter vi det mot liknande produkter för att kunna skicka iväg blomsterbudet samma dag som önskad leverans.

Lokala avvikelser om leveranssätt

Vi levererar majoriteten av våra blomsterbud med bud fram till mottagarens dörr. Om den ort du skickar ett blomsterbud till inte har ordinarie leverans, får du information om detta i kassan då du gör din beställning eller via mail av vår kundtjänst eller telefonsamtal från butiken snarast. Då är det oftast mottagarens adress som ligger så pass långt bort att budfirman tar en högre leveransavgift eller att budet levereras med annat leveranssätt såsom buss leverans eller postbil. Ibland krävs det att butiken behöver ha ordern dagen innan för följande leveranssätt och du blir då kontaktad angående detta.

Om det är så att informationen om avvikande leveranssätt finns i kassan då du gör din beställning, så har du blivit informerad om detta vid beställningen och genom att genomföra beställningen så godkänner du det leveranssätt som erbjuds.

Ibland blir vi tvungna att ta egna beslut angående leveransdag / leveranssätt: om vi försökt kontakta beställaren och inte får svar i tid. Detta så att det inte ska bli någon ytterligare leveransförsening.

Tid för leverans av blombud

Vi kan tyvärr inte garantera leveranser av blombud vid exakta tidpunkter men vi gör vårt bästa för att kunna uppfylla ditt önskemål.

Leveranser sker vanligtvis mellan kl.11.00-20.00 på vardagar och mellan kl.11.00-17.00 på lördagar men kan utföras tidigare eller senare i undantagsfall. På söndagar och andra röda dagar sker inga leveranser om inte annat angivits; blommorna skickas då ut under lördagen eller måndagen.

Om en vara kommer tillbaka i retur till butiken så måste en ny budavgift erläggas om leveransen ska ske på nytt, om returen orsakats av felaktiga uppgifter från beställaren.

Om returen orsakats av butik eller budfirma, så behöver ingen ny budavgift erläggas av beställaren.

Om beställaren inte vill betala en ny budavgift så kontaktas mottagaren som blir erbjuden att hämta blommorna i utförande butik. En makulering av order går inte att göra på en redan utskickad beställning som kommit till butiken i retur, om returen orsakats av beställaren felaktiga uppgifter.

Ändring av redan lagd order

Om du har lagt en order och fått ett ordernummer finns det fortfarande möjlighet att göra ändringar i leveransen. Mejla oss de ändringar du önskar så ser vi till att meddela den utförande butiken så snart vi kan. Om en ändring kommit in för sent så kommer vi att meddela dig detta.

Leveranssäkerhet

För att vi ska kunna leverera ditt blombud i rätt tid så krävs korrekta mottagaruppgifter.

Dessa uppgifter ansvarar beställaren för. Eventuella felaktiga uppgifter som påverkar leveransens utförande ersätts ej.

Ej angiven portkod räknas som ofullständig adressuppgift.

Leveransförseningar kan även förekomma om mottagaren inte är hemma och leverans till dörr eller granne ej är vald. När du gör din beställning kan du välja om blommorna ska hängas på dörren alt. lämnas till en granne då mottagaren inte är hemma. Om ni inte har valt att blommorna får lämnas på dörren eller till grannen så ringer butiken oftast före och leverans sker först efter kontakt med mottagaren. Butiken gör även en bedömning om blommorna kan hängas på dörren. I vissa fall där vädret är för varmt eller för kallt eller om butiken anser att ordervärdet är för högt, så kan beslut om att inte hängas på dörren innan kontakt med mottagaren ske, utan att du som beställare får meddelande om detta.

Även om något alternativ är förvalt kan butiken ringa till mottagaren för att säkerställa leveransen t.ex. om det saknas information om portkod mm. Beroende på vädret eller annan orsak bedömer floristen om det är möjligt att hänga blommorna på dörren då detta är förvalt.

Vid stulna paket som lämnats vid mottagarens dörr, om beställaren eller mottagaren godkännt detta, ersättes ej.

Expressleverans

Express innebär att din order kommer att levereras som enskilt bud och ej som del av ordinarie budrunda. Denna typ av leverans finns tillgänglig vardagar 10:00-17:00. (Lokala avvikelser kan förekomma och du kommer att kontaktas under kundtjänstens öppettider om leveransen ej går att utföra.) Kostnad för denna tjänst är 150 kr extra (kan finnas lokala avvikelser). Med expressleverans levereras blommorna inom 2-3 timmar, under förutsättning att beställningen är komplett och inkommen innan stopptiden 13:00. Om butiken behöver komma i kontakt med mottagaren för att kunna leverera blommorna så sker leverans inom 2-3 timmar från det att butiken lyckats nå mottagaren. Om expressbeställningen kommer in mellan 13-17 så är det ej en tidsbestämd leverans som erbjuds utan leverans samma dag på ospecificerad tid. I vissa fall går det att ordna express/enskild leverans även utanför ovan nämnda tider. Kontakta kundtjänst för att verifiera denna möjlighet innan du lägger en sådan beställning.

Leverans till utlandet

  • Beställningar till utlandet kan endast göras via kategorin https://www.flowerhouse.se/skicka-blommor-utomlands
  • Tillval kan ej garanteras i utlandet och finns därför inte under utlandskategorin. Om tillval har lagts till ordern kan vi ej ge några garantier för att tillvalet kommer att medfölja leveransen. Kostnaden återbetalas ej utan läggs på buketten utan vidare avisering.
  • Avvikelser gällande stopptider och leveranskostnader kan finnas på vissa platser. Priserna på webbsidan är en generell uppskattning per land och kan variera om det inte finns en ansluten butik i närheten av mottagarens adress. Du kontaktas då snarast möjligt via mejl och får självklart valmöjligheten att antingen fortsätta eller avbryta din order. Du kan även mejla kundtjänst om du vill verifiera eventuella avvikelser innan du lägger din beställning.
  • Specifika blommor kan ej garanteras i utlandet varför du endast kan välja en prisklass samt önskade färger på artikelsidan. Den lokala floristen kommer att välja passande blommor från sitt dagsutbud. Om du trots detta skrivit in ett speciellt önskemål om blommor i din order så försöker vi ordna det, men antalet blommor blir då vanligtvis färre än inrikes pga andra kostnader i utlandet; därav att vi rekommenderar floristens fria val.
  • Bukettpriset och leveransavgiften inkluderar tillsammans kostnaden för blommor, leverans, förmedlingsavgift samt eventuella kostnader relaterade till aktuella växelkurser.
  • Leverans gäller endast till privatadresser. Vi kan tyvärr EJ leverera till kyrkor och andra ceremonilokaler i utlandet för närvarande.

Returer

Om ett paket skulle komma i retur till butiken p.g.a. felaktiga uppgifter från beställaren så behöver beställaren erlägga en ny budavgift för att blommorna ska levereras igen.

Om beställaren inte vill erlägga en ny budavgift får mottagaren möjligheten att komma in till butiken och själv hämta blommorna. Det går då inte att makulera en beställning eftersom budavgiften är förbrukad och blommorna hanterade.

Returer som orsakas av butiken kan makuleras och återbetalas om beställaren inte vill ha ut blommorna på nytt. Väljer beställaren att skicka ut blommorna på nytt så erläggs ingen leveransavgift utan detta står butiken för.

Oförutsedda händelser som skapar leveransförseningar (stopp i trafiken p.g.a. till exempel snökaos, vägarbeten, trafikolyckor, avstängda vägar, demonstrationer etc) ersättes ej.

Ångerrätt
Ångerrätten gäller inte färskvaror som blommor och choklad.

Du kan när som helst avbryta din order, så länge ordern inte har blivit hanterad och utskickad. För att en order ska kunna makuleras, måste vi få ett godkännande från den utförande butiken att den inte har blivit hanterad. Har blomsterbutiken hanterat ordern och börjat binda blommorna kan vi bara stoppa och återbetala leveransavgiften på ordern. Beställningar med höga ordervärden som görs långt i förväg, behöver oftast planering av inköp, och om det skulle vara så att butiken redan gjort inköp för denna order så kan den inte makuleras. Om ordern ska makuleras kommer hela betalningen återbetalas inklusive frakten. Återbetalning är åter hos beställaren inom 1-5 bankdagar.

Det går inte att ångra köpet för en redan utskickad vara, om inte varan skulle vara trasig eller helt avvika från den beställda produkten. Lokala avvikelser kan förekomma då alla produkter skapas för hand och man ibland måste ersätta blommorna med liknande.

Reklamation
Kontakta
kundtjänst inom 48 timmar efter leverans med ordernummer, en tydlig bild på den levererade artikeln, samt en kort beskrivning. Vi hanterar sedan ärendet med den utförande butiken och återkommer med ett svar inom 1-3 arbetsdagar. Reklamationer som inkommer senare än 48 timmar efter leverans hanteras, men inga garantier ges för ersättning. Blommor som enligt inskickad bild inte hanterats korrekt av mottagaren (pga vatten, vas, uppklippt binderi) kan ej reklameras. Om en produkt saknas i leveransen så skickar vi antingen ut produkten så snart detta upptäcks eller återbetalar beställaren för denna produkt. Om mottagarens blommor skulle vara skadade, trasiga eller vissna skickar butiken ut nya produkter. Därför måste mottagaren direkt reklamera dessa blommor hos den utförande butiken (kontaktdetaljer medföljer buketten).

Sekretess

Flowerhouse behandlar all information vi får konfidentiellt.

Beställarens uppgifter behöver vara korrekt ifyllda då vi behöver komma i kontakt med mottagaren för att kunna säkerställa att leveransen blir rätt utförd. Vi lämnar inte ut några uppgifter till tredje part.

Bekräftelse

Efter det att vi tagit hand om din beställning får du en bekräftelse och ordernummer via e-post. Skulle uppgifterna inte stämma ber vi dig att kontakta vår kundservice snarast via e-post info@flowerhouse.se. Kom ihåg att alltid ange ditt ordernummer vid kontakt med oss.

Betalningsalternativ

Klarna checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se Klarnas villkor för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.

Payson

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.

Swish

Kräver tillgång till appen Swish. Swish fungerar mellan Danske Bank, Handelsbanken, ICA Banken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandia, Sparbanken Syd, samt Swedbank och Sparbankerna. Swish är en mobiltjänst för privatpersoner och företag.

Om en beställning blir makulerad så tar återbetalningen 1-5 bankdagar innan pengarna finns på beställarens konto igen.

Alla betalalternativ går att bli återbetalade

Integritets- och säkerhetspolicy
Länk